Guide til Facebook annoncering

Her får du en af Danmarks mest udførlige guides til Facebook annoncering. Du får en kæmpe Facebook guide som giver dig mulighed for at forstå hvad Facebook annoncering handler om – og måske lave det selv.

Facebook annoncering
Indledning

1. Indledning

Facebookannoncering kan også fungere for dig! Med over 2 milliarder besøgende hver måned er der ikke noget bedre sted at reklamere for din virksomhed. Du skal blot sørge for, at annoncerne er målrettede og relevante for at være rentable – i denne artikel fortæller jeg dig hvordan.

Først skal du identificere, hvilken kundegruppe eller hvilket marked der ville have mest gavn af at se de specifikke Facebook annoncer. Det kan f.eks. være er produkter, der er skræddersyet til mødre.

Brug derefter målretningsmuligheder som aldersgruppe/kønsidentitet; søgeord som “mødre” + placering – disse vil være med til at sikre, at kun personer, der opfylder disse krav, ser dine indlæg i stedet for at alt andet vises ved siden af dem i deres nyhedsfeeds

Men hvorfor overhovedet annoncere på Facebook? Hvad adskiller det fra det hav af andre tilgængelige reklamemuligheder? Lad os undersøge nogle af de ting, der gør denne platform perfekt til din virksomhed!

I denne artikel vil jeg forklare, hvad der gør Facebook-annoncer så fantastiske, og hvordan du kan bruge dem til at øge omsætningen hurtigt med minimale omkostninger eller risiko.

Først og fremmest bør vi nævne Facebook-annoncernes evne som en følelsesmæssig udløser – de genererer mere engagement end nogen anden form for markedsføring, fordi folk faktisk bliver begejstrede over at se relevante annoncer dukke op uventet .

Facebook har været i stand til at levere annoncer til lave priser på grund af både succes og mangel på konkurrence. Dette er dog ikke længere tilfældet – da andre sociale medier som Tic Toc og Snapchat bliver stadig mere populære blandt annoncører, der søger nye veje, hvorigennem de kan markedsføre deres virksomhed eller produkt online.

Mange eksperter forudser at Facebook få svært ved at fastholde brugernes opmærksomhed meget længere, hvis ikke tingene ændrer sig i de kommende år. Dette sætter store krav til os som annoncerer på Facebook, fordi vi skal blive ved med at udfordre “best practise” og tænke mere kreativt.

Facebook-annoncer har været en af de mest succesfulde annonceringstrategier på Facebook, og Facebook har en stor fordel i forhold til andre platforme på grund af deres store målgruppe. De målrettede også målgrupper med specifikke interesser, som ikke kan findes andre steder.

Da Facebook først begyndte at køre annoncer, havde de deres egne målgrupper. Med tiden ændrede dette sig, og nu kan du bruge enhver målgruppe fra andre markedsføringsplatforme såsom Bing Ads eller Google Adwords til at målrette specifikke personer med skræddersyet indhold, så din reklamekampagne bliver mere vellykket!

Facebook-annoncer har aldrig været mere konkurrencepræget på grund af antallet af brugere på Facebook og annoncører, der allerede er med i spillet.

For at skille sig ud fra andre brands, der annoncerer via sociale medier, skal du have en kreativ kampagne, der er skræddersyet til din målgruppes behov, og som vil fastholde deres opmærksomhed så længe som muligt.

Facebook-annoncører skal finde nye måder at være mere engagerende, præcise og relevante på Facebook på, så folk vil blive ved med at være opmærksomme. 

Det er en stor opgave. Det første skridt til at være mere engagerende, præcis og relevant på Facebook kan være lige så enkelt eller kompliceret afhængigt af hvilken type virksomhed man ønsker, at ens annoncer skal nå ud til potentielle kunder.

Der findes nogle grundlæggende principper, som alle annoncer bør følge for at få succes!  For eksempel – brug altid et iøjnefaldende billeder og engagerende videoer, som vil fange opmærksomheden fra alle skærmstørrelser; giv detaljeret information om dit produkt eller service, hvis det er muligt, fordi folk har en tendens til ikke at bruge tid på at søge efter varer uden at vide meget andet først

Facebook-annoncer er livsnerven i en markedsføringsstrategi i dag. De kan bruges til alt fra at booste kundeservice til at drive salg og øge brand awareness på relativt kort tid – alt sammen uden at have nogen væsentlige ulemper også!

I dag er Facebook-annoncer den mest effektive måde at nå ud til kunderne på.

At vedligeholde kunderelationer gennem sociale medier er en velkendt strategi for virksomheder i alle størrelser; men med så mange andre platforme til rådighed, der også kan hjælpe dig med at opbygge din brand awareness og øge trafikstrømmen – det betaler sig stort i forhold til at maksimere effektiviteten, når du bruger et annoncemedie som dette!

 

Forretningsmodel med lang salgscyklus eller små køb

Facebook-annoncere bør være relevante for Facebook-brugeren, og markedsføringsfolk kan gennemføre vellykkede annoncer fra start til slut.

Facebook er blevet brugt i årevis til at spore og målrette brugerne. Dette sker ved hjælp af reklamer på Facebook, som kan være placeret af annoncører eller andre tredjeparter med henblik på at udtrække personlige data såsom aldersintervaller eller interesser fra personer, der ser dem online uden din viden (overvågningsmarkedsføring).

Facebook-annonceres ved, hvor Facebook-brugere kommer fra og hvor de går hen på webstedet. De kan finde ud af, hvem der kommer ind via en unik cookie, der holder styr på brugeradfærd på tværs af websteder, apps eller endda enheder som din telefon!

Dette er en fordelagtig information for annoncører, fordi det giver dem indsigt i, hvor mange mennesker der ser deres annoncer, samt eventuelle demografiske oplysninger om disse seere, herunder aldersgruppe eller indkomstniveau, hvilket også kan hjælpe med at bestemme fremtidige markedsføringskampagner er i stand til at tænke i faser til deres virksomhedsmodel for at lave de bedste Facebook annoncer.

Tips og triks til Facebook annoncering
Hvad er Facebook annoncering?

2. Hvad er Facebook annoncering?

Facebook-annoncer kan også fungere for dig! Med over 2 milliarder besøgende hver måned er der ikke noget bedre sted at reklamere for din virksomhed. Du skal blot sørge for, at annoncerne er målrettede og relevante for at være rentable – i denne artikel fortæller jeg dig hvordan.

Facebook er blevet den mest besøgte sociale platforme, hvilket gør Facebook værdifuld for for både små og store virksomheder i markedsføringssammenhæng.

Med en enorm brugerdatabase er Facebook dermed blevet en af de vigtigste annonce platforme for stort set alle typer virksomheder. 

Facebook tilbyder en lang række kampagne- og annonceformater som gør at man ikke kan komme udenom Facebook i sin markedsføringsstrategi.

Stort set alle de virksomheder jeg arbejder sammen med bruger Facebook annoncering i deres strategi – dog på vidt forskellige måder og stadier i kunderejsen. 

Magien ved annoncering på Facebook opstår, når man formår at strømline hele kunderejsen – lige fra toppen af funnel til lower funnel.

Hvis du er interesseret i funnel marketing, så har jeg skrevet en god guide til funnel marketing som hjælper dig med at strukturere indsatserne i de forskellige stadier af din online markedsføring. 

 

Baggrunden for Facebook annoncering

Facebook har siden 2004 gjort det muligt for virksomheder at annoncere i forskellige former og formater. 

Siden er kernen blevet mere sofistikeret og ekstremt effektiv, som mange virksomheder i dag kan udnytte og drage store fordele af.

I årenes løb har Facebook lært, hvordan man indsamler data og viden om deres brugere baseret på meget intime detaljer, der vises i både brugernes profiler, men også vores adfærd når vi er online. 

Når en bruger “synes godt om” en side eller et opslag bruges dette som et signal til Facebook om at brugeren er interesseret i en bestemt niche, forretning eller brand.

Det samme gælder når en bruger interagerer med specifikke emner.

Ved at opbygge sådan information om mennesker er Facebooks annoncesystem gennem årene blevet én af de mest overlegne platforme – måske kun overgået af Google. 

I dag har marketing eksperter, virksomheder m.m. mulighed for at målrette specifikke og relevante budskaber baseret på mange forskellige kriterier herunder placering, interesser, demografi, adfærd og meget mere. 

 

Få 5 gode grund til at annoncerer på Facebook

I 2004 ville ingen have forudset at Facebook ville blive til, hvad Facebook er i dag. 

Med mere end 2.2 milliarder aktive månedlige brugere – og 1,5 milliarder aktive brugere dagligt, er Facebook en vigtig del af vores liv på godt og ondt.. 

I det følgende vil jeg give dig 5 gode grunde til at annoncere på Facebook.

 

1. Facebook annoncering virker

Vi må bare konstatere at Facebook annoncering virker for stort set alle typer virksomheder og brancher. 

Især når vi kigger ind i informations tiden, så vil Facebook stadig have afgørende betydning for, hvordan vi prioriterer vores markedsføringsindsats.

Facebook betragtes som en af de mest populære markedsføringskanaler. De samlede annonceudgifter tegner sig i USA for 51% af de samlede annonceudgifter i USA.

Hvis du endnu ikke er helt overbevist om Facebook annoncering vil fungerer for dig, bør du lade data tale for sig selv. 

Facebooks annonce indtægterne har således været stigende år efter år siden 2004. Det er de, fordi annoncering på Facebook virker.

I en undersøgelse foretaget af Kleiner Perkins viser det sig, at 78% af de amerikanske forbrugere siger, at de har opdaget nye produkter på Facebook. 

Facebook annoncering kan også godt fungere for dig, hvis du tager dig tid til at lære den komplekse kunst, der skaber effektive Facebook annoncer. 

Tag det roligt – i denne guide vil jeg fortælle dig, hvordan du gør og komme med gode råd til at skabe maksimal effekt..

Hvis du ikke har lysten eller tiden til at lære Facebooks annoncesystem, så vil jeg anbefale at finde en samarbejdspartner eller et Facebook bureau som kan hjælpe dig med opgaven. 

Du er naturligvis velkommen til at kontakte mig, hvis du ønsker en uforpligtende snak om dine muligheder. 

 

2. Enkel opsætning og hurtige resultater

Opsætning af Facebook kampagner tager ikke så lang tid og kan give dig fremragende resultater for din virksomhed.

Det er almindeligt kendt at online markedsføring giver høj ROI. Med Facebook annoncering kan du opleve dette sker meget hurtigt med den rigtige kampagne og det rigtige produkt.

Netop derfor ser du både små og store virksomheder annoncerer på Facebook.

Alle kan logge på Facebook og oprette en Business Manager konto, angive betalingsmetoder og offentliggøre en kampagne i løbet af kort tid.

Du kan endda eksperimentere med din kampagne for at finde ud af, hvordan du opnår de bedste resultater til lavest mulige omkostninger pr. lead eller køb ved at analysere på din indsats. 

Hvis du ønsker at opnå rigtig gode resultater med din annoncering kræver det en mere gennemtænkt strategi end bare at oprette en kampagne. 

Effektiv Facebook annoncering opstår, når du inddrager den samlede kunderejse i hele din annoncering på alle platforme og enheder. 

Brugerne er ikke kun på Facebook og ikke kun online fra deres mobiltelefoner. Derfor er det naturligt at fokusere på den samlede kunderejse – ikke kun på Facebook annoncering. 

 

3. Nå ud til din primære målgruppe

Selvom flere undersøgelser viser at aktiviteten på Facebook er faldende, så er der stadig rigtig mange aktive brugere online hver eneste dag. 

Facebook giver dig en masse detaljerede måder at nå specifikke brugere baseret på deres adfærd på din hjemmeside, engagement på Facebook og andre demografiske elementer f.eks. alder, køn og placering. 

Du har mulighed for at bygge granulære målgrupper, der giver høj værdi for din virksomhed.

I en undersøgelse fra 2017 blev det konstateret, at 57% af forbrugerne siger, at sociale medier påvirker deres shopping. 

Ud af de 57% angav 44%, at Facebook var den mest indflydelsesrige medieplatform. 

Med de mange mål retnings muligheder, der er tilgængelig for dig som annoncør, og den indflydelse, Facebook har på forbrugeradfærd, er Facebook den perfekte kanal til at nå din primære målgruppe. 

 

4. Masser muligheder for tilpasning

Du kan bygge den perfekte brugeroplevelse ved hjælp af Facebook annoncer. I modsætning til f.eks. Google kan du designe dine annoncer til at tiltrække din målgruppes opmærksomhed.Facebook har en lang række annonceformater at vælge imellem. 

Lige nu findes der 11 forskellige annonce mål som du kan vælge imellem baseret på hvilke KPI og mål, du har for din forretning. 

Du kan tilpasse dine annoncer, landing sider og mange andre elementer i din kampagner f.eks:

  • Bud
  • Målgrupper
  • Leverings optimering

Disse indstillinger gør Facebook til det mest tilpassede annoncenetværk. 

 

5. Nye funktioner og muligheder

Facebook tilføjer ofte flere funktioner og forbedrer brugeroplevelsen for både annoncører og brugere. Dette er efter min mening en af årsagerne til, at Facebook har oplevet stigende vækst år efter år siden 2004.

Annonce netværket bliver hele tiden større som du kan benytte i din markedsføring.

Jo hurtigere du lærer at annoncerer på Facebook, desto hurtigere udnytter du det fulde potentiale i din online markedsføring.

Den bedste måde at begynde at lære om Facebook annoncering som nybegynder er at oprette en Facebook Business Manager konto og bygge din første kampagne. 

Jeg vil i denne Facebook guide vejlede dig, så du bliver klædt bedre på til at bygge dine første annoncer. 

Inden du er klar til at bygge din første Facebook kampagne er der en række opsætninger og implementeringer du skal have styr på.

 

Derfor skal du i gang med Facebook annoncering 

Facebook annoncering er en af de mest effektive kanaler som kan hjælpe din virksomhed med at vækste, skabe loyale kunder og genere flere kundeemner og salg. 

Der er lige nu over 3 millioner virksomheder der annoncerer på Facebook og der er også plads til dig.

Facebook siger i en artikel i Forbes at hver bruger tilbringer 50 minutter på Facebook, Instagram og Messenger hver eneste dag. 

Mulighederne for målretning og segmentering er unikke. Virksomheder kan målrette brugere mod placering, demografi, alder, køn, interesser, adfærd og meget mere. 

Få hjælp til Facebook annoncering

Har du brug for hjælp til Facebook annoncering?

Jeg hjælper virksomheder i Esbjerg med Facebook annoncering – og online markedsføring generelt. Med en holistisk tilgang sørger jeg for at der bliver skabt en rød tråd gennem hele kunderejsen.

Kontakt mig
Facebook pixel

3. Hvad er en Facebook pixel og hvordan bruger man den?

Hvis du annoncerer på Facebook hjælper Facebook pixel dig med at opnå bedre resultater. I dette afsnit vil jeg fortælle dig alt om denne lille pixel, og hvilke fordele du får ved at implementere den på din hjemmeside.

Facebook pixel er en kode, som du placerer i koden på din hjemmeside. Det kan gøres enten direkte i koden, via et plug-in eller Google Tag Manager

Denne Facebook pixel indsamler data, der hjælper dig med at spore konverteringer fra Facebook annoncer, optimere annoncer, opbygge målgrupper til fremtidige annoncer og hjælper til at få svar på om brugeren har udført en handling på din hjemmeside. 

I praksis fungerer den ved at placere og udløse en lille cookie for at spore brugeren, når de interagerer med din hjemmeside og Facebook annoncer.

Tidligere var der flere forskellige slags pixel f.eks. Facebook-konverteringspixel og Facebook brugerdefinerede pixels. I 2017 stoppede Facebook med at bruge konverteringssporing pixel, så hvis du stadig har denne implementeret, bør du skifte den. 

Du kan bruge Facebooks egen guide til pixel implementering. Hvis du brugte brugerdefinerede pixel, så skal du opgradere til den aktuelle pixel. 

 

Hvorfor bruge Facebook pixel?

Facebooks pixel giver dig vigtige oplysninger, du kan bruge til at lave bedre Facebook annoncer og målrette dine annoncer bedre. Facebook pixel data hjælper med at sikre, at dine annoncer ses af de mennesker, der sandsynligvis er størst chance for at udføre en specifik handling.

Dette giver dig mulighed for at forbedre din ROI.

Selvom du ikke har planer om at annoncerer på Facebook, så bør du allerede nu implementere en Facebook pixel. Den vil således indsamle vigtig data med det samme, så du ikke behøver starte fra bunden, hvis du beslutter dig for at annoncere på Facebook.

 

Sådan bruger du data fra Facebook pixel

Med en pixel har du mulighed for at se, hvordan brugerne interagerer med din hjemmeside. Hvis du annoncerer på Facebook hjælper en pixel dig med at finde ud af afkastet på dine kampagner. 

I modsætning til f.eks. Google Analytics har du mulighed for at spore en bruger på tværs af enheder. Det kan du fordi en Facebook pixel er personbaseret – og ikke cookies baseret som Google Analytics.

Disse oplysninger kan hjælpe dig med at forfine din annoncestrategi og beregne dit investeringsafkast. 

 

Facebook re-targeting

Facebook re-targeting af pixeldata og dynamiske annoncer giver dig mulighed for at vise målrettede annoncer til personer, der har besøgt din hjemmeside på et tidligere tidspunkt.

Du kan vælge at bygge en granulær struktur på dine kampagner. For eksempel kan du vise brugerne en annonce for nøjagtigt det produkt, som de tidligere har lagt i kurven eller tilføjet til en ønskeliste.

 

Lookalike målgrupper

Facebook kan bruge målretning dataene til at hjælpe dig med at opbygge målgrupper, som minder om de personer der tidligere har besøgt din hjemmeside. 

Du kan altså finde nye personer som har samme interesse, demografi, adfærd m.m. som dine nuværende besøgende. Dette kan hjælpe med at udvide dit potentielle kundegrundlag endnu mere.

 

Optimering af Facebook annoncer til konverteringer

Du kan bruge pixeldata til at optimere dine Facebook annoncer til specifikke konverterings handlinger på din hjemmeside. 

Uden en pixel er den eneste konvertering, du kan optimere til er link klik. Med pixlen kan du optimere til konverteringer, der er tilpasset din virksomhed f.eks. køb og tilmeldinger. 

 

Optimer efter værdi

Facebook indsamler data om, hvem der køber fra din hjemmeside og værdien heraf. Denne data kan hjælpe Facebook med at optimere dine annoncegruppe baseret på værdi. 

Det betyder, at Facebook vil vise dine annoncer til de personer, der med størst sandsynlighed vil foretage et køb af høj værdi i din virksomhed. 

 

Få adgang til annonce værktøjer og metrics

Vil du have alle mulighederne og få maksimal effekt af din Facebook annoncering? Dette kan du kun, hvis du har implementeret Facebook pixel. 

Du skal også bruge pixlen for at spore på metrics som pris pr. lead og pris pr. konvertering. 

Det tager ikke lang tid at implementere en Facebook pixel, så det bør du gøre allerede i dag. 

 

Sådan bruges Facebook pixel

Du kan bruge Facebook pixel til at indsamle data om to forskellige slags begivenheder. 

  1. Facebook har foruddefineret et sæt af 17 standard hændelser
  2. Du kan se oprette brugerdefinerede hændelser

En hændelse er med andre ord en specifik handling, som en bruger udfører på din hjemmeside f.eks. foretage et køb, downloade materiale eller tilmelde sig nyhedsbrev. 

 

Facebook pixel standard hændelser

De 17 standard pixel hændelser, som du kan bruge og indsætte i din Facebook pixel er:

  • Tilføj betalingsoplysninger : Nogen indtaster deres betalingsoplysninger i købsprocessen på dit websted.
  • Læg i indkøbskurv : En person tilføjer et produkt til deres indkøbskurv på dit websted.
  • Føj til ønskeliste : En person tilføjer et produkt til en ønskeliste på dit websted.
  • Fuldfør registrering : En person udfylder en registreringsformular på dit websted, f.eks. En abonnements formular.
  • Kontakt : Nogen kontakter din virksomhed.
  • Tilpas produkt : Nogen vælger en bestemt version af produktet, f.eks. At vælge en bestemt farve.
  • Doner : En person donerer til din sag.
  • Find lokation : En person søger efter din virksomheds fysiske placering.
  • Påbegyndelse af betaling : En person lægger et produkt i kurven for at købe noget fra dit websted.
  • Lead : En person tilmelder sig en prøve eller på anden måde identificerer sig som en kundeemne på dit websted.
  • Køb : En person afslutter et køb på dit websted.
  • Tidsplan: Bestilling af en aftale om at besøge dine lokationer
  • Søg: Der udføres en søgning på din hjemmeside, i din app eller et andet sted, som du ejer. 
  • Start af prøveperiode: Starten på en gratis prøveversion af et produkt.
  • Indsendelse af ansøgning: Indsendelse af ansøgning om et produkt, en tjeneste eller et program.
  • Abonner: Starten på et betalt abonnement på et produkt eller tjeneste, du tilbyder.
  • Vis indhold: Et besøg på en hjemmeside. Det kan være et produkt- en landingside. Vis indhold fortæller, om nogen har besøgt en side, men ikke, hvad vedkommende har foretaget sig.

Du kan tilføje flere detaljer til hændelserne, disse kaldes parametre. Disse giver dig mulighed for at tilpasse hændelserne baseret på f.eks. indhold af kurven eller hvor meget en konvertering er værd. 

Om Simon Grevang

Jeg har i mere end 14 år arbejdet professionelt med Facebook annoncering. Jeg er Meta Partner og ved hvad der kræves for at skabe en god annoncestrategi.

Facebook er en vigtig del af dit marketingmix. Med Facebook annoncering kan man skabe en effektiv gennem hele kunderejsen med fokus på at opnå dine mål.

Kontakt mig
Facebook Business Manager

4. Facebook Business Manager

Facebook lancerede Business Manager med det formål at hjælpe virksomheder med at administrere og organisere deres indsats på Facebook.

Lad os starte med, hvordan Facebook selv definerer Business Manager:

“ Business Manager giver annoncører mulighed for at styre deres marketingindsats et sted og dele adgang til aktiver på tværs af deres team, partner bureauer og leverandører.”

I dag kan man tilgå alt lige fra Facebooksider, annoncekonto, pixels m.m. i en Business Manager konto uden at det har forbindelse til en privat Facebook konto. 

Hvis du ikke allerede har lavet en Facebook Business Manager konto, så vil jeg anbefale at få det gjort i dag. 

Uden Facebook Business Manager vil alt du gør professionelt ske via din personlige side – den side, hvor du har venner, billeder af enten børn eller katte – ja der hvor du deler dit liv med de nærmeste. 

Din virksomhedsside og personlige konto er tilknyttet til en Business Manager konto. Hvis du er en lille virksomhed som ikke skal dele Facebookside og annoncekonto med andre, så kan du vælge at gøre det hele fra din private konto.

Skal du have en medarbejder, samarbejde med bureau eller en Facebook ekspert, så bør du oprette en Facebook Business Manager konto fordi den hjælper dig med at administrere hvem du tildeler adgang til f.eks. din Facebookside eller annoncekonto. 

 

Få kontrol med Facebook Business Manager

Det bedste ved Facebook Business Manager er, at det fjerner det personlige element. Det er vigtigt, hvis du har mere end en annoncekonto eller side som du vil dele adgang med til andre personer. 

Det er en mere sikker måde at administrere dine aktiver på. 

Hvis du ikke bruger Business Manager vil din tilknyttet annoncekonto f.eks. hedde “dit navn-annoncekonto”. 

Når du har Business Manager konfigureret, så vil den i stedet blive navngivet efter din virksomhed. 

Nu ejes annonce kontoen ikke længere af dig personligt. I stedet er det Facebook, hvilket gør det muligt at dele den med et bureau eller en anden samarbejdspartner uden at I behøver at være venner. 

Personligt synes jeg det er vigtigt at holde privatliv og arbejdsliv adskilt. 

 

Tildel adgang til samarbejdspartnere

Den store fordel ved at bruge Business Manager er, at du kan give andre personer adgang til din Facebook side uden at dele dine personlige login oplysninger. 

Måske har du en medarbejder, der skal lave indhold på jeres Facebookside. Her kan det være en rigtig god idé at tildele adgang i stedet for at dele loginoplysninger. 

Du kan vælge imellem flere forskellige niveauer af adgang for forskellige medarbejdere, bureauer og konsulenter. 

Det kan være at du ønsker at begrænse adgang for nogen personer, mens andre skal have mere adgang. Årsagerne og vilkårene kan være meget forskellige, men det er der fleksibilitet i Facebook system til at håndtere.

Hvis du arbejder sammen med et bureau kan du vælge muligheden “Tildel partner”, klikke på forretningens id og indsatse deres Business Manager ID. På den måde giver du deres Facebook Business Manager Adgang til din, hvor du undgår behovet for at involvere din personlige Facebook profil. 

Du giver kun adgang til de områder som gør det nødvendigt for samarbejdspartnere at udføre deres arbejde. Det gør alt mere håndterbart og sikkert. 

Hvis du kommer til et punkt hvor enten en medarbejder stopper i virksomheden eller samarbejdet med bureauet ophører, så kan du nemt ophæve adgangen. Du risikerer altså ikke at blive “låst” uden af din egen Facebook side. 

 

Roller i Facebook Business manager

Du kan have flere annoncekonti og brugere som alle kan ses i din Facebook Business manager-konto.

Her kan du se et hurtig overblik og de to roller, der er tilgængelige.  

 

Annonceadministrator

5. Annonceadministrator

Facebook Ads Manager er annonceadministratoren, hvor du skal bygge og administrere dine kampagner. Det er i annonceadministrator at du kan definerer dine kampagner, annoncegrupper og annoncerne.

Annonceadministratoren i Facebook er selve motoren i Facebook annoncering. Du skal bruge annonceadministratoren til at:

  • Bygge Facebook kampagner
  • Bygge annoncesæt og annoncer
  • Administrere bud/budget
  • Målrette mod forskellige målgrupper
  • Optimere dine annoncer
  • Holde styr på resultater
  • A/B teste dine annoncer

Dette link fører dig til annonceadministratoren. Klik derefter på rullemenuen i øverste højre hjørne og vælg “Business Manager” i rullemenuen.

Du kan også bruge Facebooks Ads Manager mobilapp til at få adgang og administrere dine kampagner med. 

Når du begynder at klikke rundt, vil du opdage, at der er mange forskellige data og værktøjer til rådighed. 

Alle de avancerede rapporter, pixels, gemte eller brugerdefinerede målgrupper og andre værktøjer er tilgængelige i øverste venstre hjørne af  skærmen, hvor der står “annoncer”. Hold musen hen over “alle værktøjer” i bunden af vinduet for at se alle dine værktøjer til oprettelse, planlægning, rapportering og meget mere. 

 

Valg af kampagnemål

Du kan vælge imellem en række kampagnemål, der matcher dine forretningsmæssige mål. Hvis du f.eks. ønsker at få mere trafik til din hjemmeside skal du bruge “trafik”, men ønsker du flere leads, skal du bruge “leadgenerering”.

Du har altså en række muligheder baseret på, hvad du ønsker at opnå med din annoncering. Kampagne målsætningerne er delt ind i kategorierne “Kendskab”, “Overvejelse” og “Konvertering.

Dermed ligger kategorierne inden for, hvilket område af kunderejsen du ønsker at kommunikere med potentielle kunder på – ligesom funnelmarketing.

Jeg har i øvrigt skrevet en stor artikel om funnel marketing, som du kan læse.

Det er vigtigt at vælge dit mål, da Facebook bruger dette til at bestemme andre elementer i dine kampagne f.eks. tilgængelige annonceformater, bud muligheder og den måde Facebook optimerer kampagnen.

Du skal altid vælge det mål, der bedst afspejler det ønskede resultat for kampagnen. Hvis du annoncerer for en hjemmeside, hvor du ønsker, at brugeren udfører en handling, skal du optimere for konverteringer. 

 

Giv din kampagne et navn

Når du har besluttet dig for kampagnetype, skal du give din kampagne et navn. Dette kan virke som en ret simpel opgave, men det er vigtigt at navngive dine kampagner. Ellers bliver det hurtig en overskuelig opgave at holde styr dine kampagner.

Det handler om at bygge en granulær struktur som du kan organisere, så det bliver overskueligt for dig – også når du skalerer indsatsen. 

Selv plejer jeg at navngive mine Facebook kampagner efter noget der ligner dette:

Topfunnel – Trafik – Artikel – Facebook annoncering – Ultimativ guide til Facebook annoncering

Således har jeg inddraget relevant information i mit kampagnenavn. Jeg kan nu let holde styr på de enkelte kampagner og løbende optimere for at maksimere indsatsen.

 

Valg af målgruppe

Facebook tilbyder dig en lang række af muligheder for at målrette mod målgrupper. Under annoncesæt har du mulighed for at vælge din målgruppe for kampagnen. 

Målretning af nøglen til succesfuld Facebook annoncering. Det handler om at finde en målgruppe, som er mest tilbøjelig til at reagerer på dine annoncer. 

Under annoncesæt kan du enten oprette en ny målgruppe eller du kan bruge en gemt målgruppe.

Du kan lave målgrupper baseret på tidligere besøgende på din hjemmeside. Du kan også lave målgrupper baseret på deres værdi eller hvilke sider de har besøgt på din hjemmeside.

Du kan også lave målgrupper baseret på, hvordan de har interageret med din Facebook side eller tidligere annoncer. 

Der er altså rigtig mange muligheder for at lave gode og værdifulde målgrupper. 

 

Lookalike audiences eller brugerdefinerede målgrupper

Brugerdefinerede målgrupper er en anden effektiv måde at målrette dine kampagner på. Du kan oprette målgrupper baseret på trafik på din hjemmeside. 

Din Facebook Pixel giver dig mulighed for at opbygge målgrupper baseret på eksisterende trafik, kunder m.m.

Når du laver målgrupper, vil Facebook vise din estimerede daglige rækkevidde og fortælle dig, om din målgruppe er for stor eller lille.

At målrette sine kampagner er absolut den vigtigste enkeltstående faktor i at opnå succes med Facebook annoncering.

 

Annonceplacering

Du har selv mulighed for at vælge, hvorhenne dine annoncer skal vises. Som standard vælger Facebook “automatiske placeringer” som kan omfatte Instagram og Audience Netværk. 

Som udgangspunkt vil jeg mener, at Facebook bedst ved, hvorhenne dine annoncer performer bedst. Derfor kan det i mange tilfælde være en god idé i at vælge “automatiske placeringer” – men dette kan du selv teste på.

Hvis du finder ud af, at nogle placeringer virker bedre end andre, så kan du selv vælge disse placeringer i stedet for at lade Facebook gøre det.

Platforme dine annoncer kan vises på er:

  • Facebook
  • Instagram
  • Audience Network
  • Messenger

 

Hvordan vælger man annonceplaceringer på Facebook?

Hvis du skal lave din første kampagne, så anbefaler jeg, at du bruger automatiske placeringer. 

Hvis du vil have folk til at konvertere på din hjemmeside, og det er svært at gøre fra mobiltelefonen, så skal du fjerne placeringerne mobil newsfeed, instagram og audience network.

Du kan overveje følgende annonceplaceringer:

  • Brandbevidsthed: Facebook og Instagram
  • Engagement: Facebook og Instagram
  • Videovisning: Facebook, Instagram og Audience Network
  • App installationer: Facebook, Instagram og Audience Network
  • Trafik: Facebook, Instagram og Audience Network
  • Salg via produktkatalog: FAcebook og Audience Network
  • Konverteringer: Facebook og Audience network

Når du har taget stilling til mulighederne kampagnens annoncesæt, er det nu tid til at bevæge sig videre til selve annoncerne. 

Annoncerne er, hvad brugerne på Facebook vil se. Du har selv mulighed for at bestemme, hvordan annoncerne kommer til at se ud ved at tilføje billeder, video og tekst.

Kampagnetyper og målsætninger

6. Kampagnetyper og målsætninger

I dette afsnit vil jeg fortælle om de forskellige kampagnetyper du har til rådighed. Hvis du er helt ny inden for Facebook annoncering, kan det være svært at overskue, hvilke kampagne- og annoncetyper man skal bruge.

Facebook og Instagram er de mest populære sociale platforme. Begge platforme har mange aktive brugere, og derfor er det en selvfølge, at man her kan finde nye målgrupper.

Læn dig tilbage – snup en ekstra kop kaffe. I følgende afsnit vil jeg besvare følgende spørgsmål.

  • Hvilke forskellige Facebook kampagnetyper findes der?
  • Hvad er specifikationerne for hver kampagnetype?
  • Hvordan laver man en god Facebook kampagne?
  • Hvorfor er det vigtigt at bruge den rigtige kampagnetype?
  • Hvad er den bedste kampagnetype til dit formål?

Facebook og Instagram er de mest populære sociale platforme. Begge platforme har mange aktive brugere, og derfor er det en selvfølge, at man her kan finde nye målgrupper. 

Facebooks platform er vokset til at blive mere og mere sofistikeret, hvilket giver dig mulighed for at nå ud til nye potentielle kunder. Med så mange forskellige muligheder, så kan det være vanskeligt at finde ud af, hvilke muligheder du skal bruge for at få maksimal effekt af din indsats.

Jeg vil i det følgende gennemgå de forskellige kampagnetyper. 

 

Kendskab til brand

Denne kampagnetype giver dig mulighed for at målrette dine annoncer til de personer, der med størst sandsynlighed vil huske dem. 

Facebook estimerer, hvor mange personer der vil huske din annonce, hvis de bliver spurgt efter to dage. 

Målsætningen kan anvendes, når du har en målsætning om at øge kendskabet til en virksomhed, et brand, et produkt eller måske en kollektion. 

 

Rækkevidde

Kampagne målsætningen rækkevidde maksimerer antallet af personer, der ser dine annonce, og hvor ofte de ser annoncerne. Målet med denne kampagnetype er altså at blive set blandt flest mulige i din målgruppe. 

Du skal bruge rækkevidde som kampagnetype, hvis du vil opbygge et kendskab til dit brand eller virksomhed, ændre opfattelsen af dit brand eller måske bare vise budskaber til flest mulige personer i din målgruppe. 

Du har mulighed for at maksimere eksponeringer eller rækkevidde med denne type kampagne. Ligeledes har du mulighed for at påvirke frekvensen – altså hvor ofte målgruppen får dine annoncer præsenteret. 

 

Trafik

Facebook giver din mulighed for at bygge en kampagne, hvor målet er at tiltrække trafik til din hjemmeside. 

Kampagne målsætningen er altså designet til at få brugerne til at besøge din hjemmeside eller din app, når de klikker på en annonce. 

Du kan også målrette dine kampagne mod folk, der tidligere har besøgt din hjemmeside eller måske downloadet din app.

Kampagner du bygger med en målsætning om at få mere trafik, kan både præsenteres på Facebook og instagram. 

Du kan desuden bruge en lang række annonceformater for at få målgruppen til at udføre den handling f.eks. billede annoncer, samlinger, karruseller, diasshow og videoannoncer.  

 

Interaktioner

Målet med denne kampagnetype er at få flere brugere til at interagere med dine annoncer eller Facebookside. 

Du kan altså promovere din Facebookside eller give dine opslag et ekstra “boost”. Du kan også bruge interaktioner som dit kampagnemål, hvis du vil have brugere til at gøre krav på et tilbud eller tilmelde sig en begivenhed. 

I dine annoncer kan bruge diasshow, billeder, videoer eller det roterende annonceformat. Du kan få vist annoncerne på Facebook Audience netværk, Instagram eller på Facebook. 

 

Installation af app

Facebook kan hjælpe dig til at få flere brugere til din app, hvis du vælge denne kampagne type. Du kan også bruge målsætningen til at optimere mod app hændelser eller optimere til at få mest muligt værdi ud af din målgruppe. 

Hvis du har en app skal du implementere Facebook SDK som gør det muligt at opsætte app hændelser. Du skal desuden bruge SDK’et, hvis du vil spore antallet af installationer, hændelser eller værdien af din indsats.

 

Post engagement

Hvis du regelmæssigt poster indhold på din Facebook side, ved du nok også, at noget indhold klarer sig bedre end andet. Med Facebook engagement annoncer kan du skabe mere engagement dine indlæg og dermed udvide rækkevidden. 

Denne kampagnetype hjælper dig med at generere mere aktivitet på dine indlæg, og hjælper dig med at få flere organiske følgere ved at producere mere relevant indhold, de er interesseret i. 

 

Videovisninger

Vælger du videovisninger som kampagne målsætning vil Facebook vise din kampagne til en målgruppe, som er mere tilbøjelig til at se videoer. 

Med video visning som kampagnetype kan du uddanne, engagere og “lead nurture” din målgruppe med billige videovisninger. 

Videoerne skal have den højest mulige opløsning i billedeformat 9:16 eller 16:9. Videoens varighed skal være mellem 1 sekund og 240 minutter. 

Videoannoncering på Facebook giver dig mange muligheder. Min erfaring at videoannoncering har en høj adgangsbarrierer, og derfor kan der opnåes billigere videovisninger end de traditionelle trafik kampagner. 

Du skal være videovisninger som kampagne målsætning, hvis det giver mening i forhold til dine mål og KPI’er.

 

Leadgenerering

I den traditionelle konverteringssti fører man brugerne til en dedikeret landingpage som er optimeret til formålet, hvor brugerne herefter udfylder en formular f.eks. tilmelding til nyhedsbrev.

Ulempen ved denne konverteringssti er, at brugerne er nødt til at forlade Facebook for at udføre handlingen. Risikoen for et frafald undervejs er stor, og det kan i sidste ende blive dyrt for dig.

Med leadgenerering kampagner har du mulighed for at indsamle information om potentielle leads uden at føre dem væk fra Facebook.

Jeg har gode erfaringer med denne type kampagner især til b2b markedsføring. Min erfaring er, at du skal tilbyde brugerne værdi i bytte for deres e-mail adresse. Værdien kan være en e-bog, whitepaper, markedsanalyse eller anden værdifuld materiale. 

 

Beskeder

Kampagnetypen beskeder giver brugerne mulighed for at interagere med dig i Messenger, Whatsapp eller Instagram Direct.

Facebook viser annoncerne til brugere som er mere tilbøjelig til at starte en samtale med dig. 

Målsætningen er oplagt, hvis dit mål er at komme i kontakt med en relevant målgruppe. Det er oplagt at bruge beskeder som kampagnetype i en re-targeting kampagne, hvor du målretter annonceringen mod brugere som tidligere har vist interesse i dit produkt eller service.

 

Konverteringer

Målsætningen hjælper dig med at nå ud til brugere i din målgruppe, som er mest tilbøjelig til at udføre en bestemt handling på din hjemmeside. En værdifuld handling kan være et køb eller tage kontakt.

Hvis du vil bruge konverteringer som målsætning i dine kampagner, skal du have implementeret en Facebook pixel på din hjemmeside. Når Facebook pixel er implementeret, skal du opsætte unikke hændelseskoder til den specifikke handling, du ønsker at opnå i dine annoncering. 

Facebook har defineret en række standardhændelser, men du kan også oprette dine egne hændelser. 

  • Search – Anvendes til at registrere, når en besøgende søger på et website.
  • AddToCart – Anvendes til at registrere, når en besøgende tilføjer et produkt til indkøbskurven på en webshop.
  • ViewContent – Anvendes til at registrere, når en besøgende ser et bestemt produkt på en webshop.
  • InitiateCheckout – Anvendes til at registrere, når en besøgende påbegynder gennemførelsen af et køb.
  • AddToWishlist – Anvendes til at registrere, når en besøgende tilføjer et produkt til en ønskeliste på en webshop.
  • AddPaymentMethod – Anvendes til at registrere, når en besøgende har tilføjet en betalingsmetode i forbindelse med gennemførelsen af et køb.
  • Purchase – Anvendes til at registrere, når en besøgende har gennemført købet på en webshop.
  • CompleteRegistration – Anvendes til at registrere, når en besøgende opretter en profil/bruger/konto eller på anden vis registrere sig på et website.
  • Lead – Anvendes til at registrere, når en besøgende f.eks. har udfyldt en kontaktformular eller nyhedsbrevsformular og derved er blevet til et lead.

Facebook har brug for data for at kunne optimere din kampagne ud fra dine mål. Det kræver derfor at du har 15-25 konverteringer om ugen på de opsatte hændelser for at kampagnerne performer optimalt. 

Hvis du har en mindre virksomhed eller en lille webshop, hvor annonce budgetterne er begrænset, bør du vælge konverteringer tidligere i funnel / kunderejsen. Dette kunne være ViewContent eller AddToCart i stedet for Køb.

 

Salg fra katalog

Denne målsætning er en af de mest brugte for webshops. Kampagnetypen giver dig mulighed for at tiltrække potentielle brugere, som er tilbøjelig til at købe produkter fra din webshop.

Facebook bruger data fra din pixel til at finde ud af, hvilke produkter brugerne vil være mest tilbøjelige til at købe på din webshop. Produkterne fra webshoppen vises dermed automatisk i dine annoncer. 

Du bør vælge denne kampagnetype, hvis du har en webshop. Du kan kombinere kampagnetypen med dynamisk re-targeting, hvor brugerne bliver eksponeret på Facebook annoncenetværk for produkter, de tidligere har vist interesse for på din webshop. 

Du kan også dele produkterne op i sektioner eller bestemte varetyper, og derefter markedsføre disse produkter til en bredere målgruppe.

 

Forretningstrafik

Målsætningen forretningstrafik bruger du til at annoncerer overfor personer, som er i nærheden af din fysiske forretning eller virksomhed. 

Facebook forsøger at målrette annoncerne til brugere som vil være mere tilbøjelig til at besøge din forretning. Facebook har enorme mængder data som de bruger, når de skal vurdere, hvilke målgruppe som vil udføre en specifik handling.

I øjeblikket er der en række begrænsninger på kampagnetypen forretningstrafik, men jeg er sikker på, at Facebook vil udvikle kampagnetypen med tiden. 

Denne målsætning bruges typisk af forretningskæder, hvor annonceringen bliver styret centralt. Tilknyttede annoncer er dynamiske, så de altid føre brugerne til forretningen, som er tættest på brugeres placering.

Målsætningen kan kun benyttes af forretninger og virksomheder med flere lokationer.

Kunderejsen

7. Fokus på kunderejsen i Facebook annoncering

Før for begynder at annoncere på Facebook, skal du have en grundlæggende forståelse af den typiske kunderejse for dine produkter eller ydelser.

En kunderejse er den vej, en person går fra at have identificeret et problem, som de måtte have, til at have købt løsningen på deres problem. 

Hver person har sin helt egen kunderejse, og derfor vil en god forståelse af den typiske kunderejse være værdifuldt for dig, fordi den vil øge chancen for at du får succes med Facebook annoncering.

Når du kender til kunderejsen for din virksomhed, så giver det dig mulighed for at vise de rigtige annoncer, til den rigtige målgruppe på det rigtige tidspunkt, hvilket sparer dig for en masse unødige annoncekroner og øger dit annonce afkast (ROAS) betydeligt. 

For eksempel vil du ikke målrette et blogindlæg mod en tidligere kunde i din virksomhed, når dette segment måske vil passe bedre til en købsannonce for at få dem til at købe igen – når de tidligere har haft en god oplevelse ved at være kunde hos dig.

Omvendt vil det heller ikke give mening, at vise købsannoncer til en bruger, som lige har signet sig op til dit nyhedsbrev. Årsagen er, at de ikke er klar til at købe dit produkt eller ydelse endnu.

Jeg vil prøve at forklare kunderejsen ved at dele den op i tre faser:

  • Topfunnel eller bevidsthedsfasen, hvor det handler om at gøre opmærksom på dit produkt eller ydelse. Det er altså helt øverst i toppen af den traditionelle “salgstragt”.
  • Midfunnel eller overvejelsesfasen, hvor det handler om at skabe en relation og lade brugeren overveje om de har brug for dit produkt eller ydelse. Det er altså i midten af den traditionelle “salgstragt”.
  • Bottomfunnel eller beslutningsfasen, hvor det handler om at få brugeren til at blive til en kunde. Der er altså tale om den nederste del i den traditionelle salgstragt. 

Jeg vil i det følgende forklare mere detaljeret om, hvordan du kan bruge disse faser i din

Facebook annoncestrategi. Det er iøvrigt den tilgang jeg selv bruger, når jeg hjælper virksomheder med online markedsføring. 

 

Topfunnel Facebook annoncer

Brugerne i denne målgruppe er brugere, der har et problem eller en udfordring, som dit produkt eller ydelse kan løse. Brugerne i denne målgruppe kender endnu ikke til dit brand.

På dette stadie i kunderejsen vil du gerne fange potentielle kunders opmærksomhed f.eks. gennem indholdsannoncer om problemet eller den udfordring dit produkt løser.

Det kan være at du fortæller historien direkte i annoncen for at ramme impulskøberne, men det kan også være, at du fører brugeren over til en artikel eller blogindlæg, så de kan læse mere.

Hvis der er tale om en længere kunderejse, hvor købsbeslutningen tager længere tid ville jeg prioritere at lede brugeren videre til en artikel eller anden relevant side for at beskrive dit produkt eller ydelse nærmere.

Herefter kan du lave et custom audience baseret på brugere som enten har set denne annonce eller læst dit blogpost for at målrette en række retargeting kampagner til disse enten i mid- eller bottomfunnel.

For at finde relevante brugere i topfunnel segmentet, kan du enten lave en lookalike audience baseret på tidligere kunder eller baseret på interesse. Der er mange muligheder og for at finde ud af, hvad der virker for dig, bør du split teste dine teser løbende.

Midfunnel Facebook annoncer

I midfunnel segmentet er alle brugere, som nu overvejer de forskellige muligheder de har for at løse deres problem.

Brugerne i denne fase vil ofte lave en velovervejet beslutning inden de vælger at købe et produkt eller en ydelse.

De er med andre ord interesseret i at researche og undersøge, hvilke muligheder de har for at få den bedste løsning.

I denne fase vil jeg ofte gerne opnå en makro konvertering. Det kan f.eks. være opt-in til nyhedsbrev for at skabe en tættere relation til potentielle kunder. Vi skal altså skabe commitment uden det kosterne brugerne penge.

Husk på at vi ikke kan tvinge brugerne til at købe eller tage kontakt, men vi kan sørge for at være tilstede, når de har brug for vores produkt eller ydelse.

I midfunnel fasen er målet at skabe en relation til potentielle kunder. Vi skal brande os som en seriøs virksomhed, som kan hjælpe brugerne med at løse deres problem.

Bottomfunnel Facebook annoncer

Dette er beslutningsfasen, hvor brugerne har overvejet forskellige muligheder som løsning på deres problem. Det er nu de skal enten købe eller tage kontakt til din virksomhed og udføre den værdifulde handling.

I denne fase har brugerne taget en beslutning om at handle. De sammenligner måske priser, kigger på anmeldelser og undersøger forskellige muligheder for at hjælpe dem med til at tage den endelige beslutning om, hvilken virksomhed de skal købe produktet eller ydelsen hos.

Der findes flere typer af Facebook annoncer som du kan bruge i denne fase f.eks. dynamisk retargeting, som viser produkter fra dit produktfeed.

Det vil være relevant at inkludere USP’er (unique selling propositions) i dine annoncer. Dette kunne være “fri fragt”, “90 dages returret”, “tilfredshedsgaranti”, “køb 2 og betalt for en” osv.

Lav dine egne Facebook målgrupper

Der er tre typer overordnede målgrupper, som du kan benytte dig af i din Facebook annoncering: gemte målgrupper, brugerdefinerede målgrupper (custom audience) og lignende målgrupper (lookalike audience).

Dine gemte målgrupper er den målgruppe, som selv gemmer baseret på interesse, adfærd og demografi.

Custom audience er brugere som du har samlet i en målgruppe baseret på, hvordan de har interageret med dine tidligere Facebook annoncer, Facebook side eller hjemmeside.

Lookalike audience er brugere som du har gemt i en målgruppe, som minder om brugere i dit custom audience.

Hver af disse målgrupper kan du bruge i alle faser af kunderejsen – de vil være afgørende for din Facebook annoncestrategi.

 

Lav en køber persona

Du har sikkert en ret god idé om, hvem dine kunder er. Alligevel skal der mere til end institution til for at forbedre dine budskaber, annoncer og konverteringsrate – altsammen elementer som reducerer dine annonce udgifter.

En persona er en dybdegående, semifiktiv beskrivelse af hvem din kernemålgruppe er. Nogle virksomheder vil måske have mere end en enkelt persona. Jo bedre du kender din ideelle kunde, desto bedre kan du målrette, kommunikere og producere relevant indhold til dem.

Start ud med at kigge på data f.eks. Google Analytics. Hvem besøger din hjemmeside, hvor kommer de fra osv.

Snak med dine kolleger om, hvem kunderne er. Det vil være oplagt at nedbryde silotænkning og tage en dialog med salgsafdelingen for at blive klogere på kunderne.

Udnyt data og lav dine egne målgrupper

Custom audience giver dig mulighed for at bygge målgrupper baseret på hvordan de interagerer med din hjemmeside og indhold på Facebook. Dette er det mest værdifulde målgruppe for dig på Facebook.

Start ud med at bygge en målgruppe baseret på alle dine tidligere kunder i et custom audience. Dine tidligere kunder er den målgruppe, som har den største sandsynlighed for at købe hos dig igen.’

Hvis dit annoncebudget er begrænset, så vil jeg anbefale dig at lave denne målgruppe.

Derefter bør du lave en målgruppe baseret på alle de brugere som har tilføjet et produkt til deres krav, men ikke købte dit produkt (ecommerce). Denne målgruppe er meget langt i deres købsbeslutning og småting kan skylde, at købet ikke blev gjort færdigt.
Denne målgruppe er kendt for at have en meget høj ROAS (retur on adspend), men volumen på målgruppen vil ikke være så stor.

Du kan også uploade e-mail lister, hvor du kan lave et custom audience ud fra. Denne målgruppe er perfekt til midfunnel segmentet og måske endda også bottomfunnel segmentet.

Hvis dit annoncebudget er begrænset, så vil jeg anbefale dig, at starte i bottomfunnel og bevæge dig længere op i salgstragten.

Start således med målgrupperne tidligere kunder, add-to-carts, eksisterende kontakter, retargeting på tidligere besøgende på din hjemmeside osv. i prioriterede rækkefølge.

Den bedste måde at finde nye kunder

Når du har lavet en række målgrupper baseret på tidligere kunder og brugere som har vist interesse i din virksomhed, så kan du bruge lookalike audience til at finde nye potentielle kunder.

Disse brugere minder om dine tidligere kunder og andre brugere med interesse i dit produkt eller ydelse. De vil derfor være relevante brugere at eksponere dine produkter eller ydelse overfor.

Lookalike audiences er altså en af de mest effektive måder til at finde nye kunder på.

Når du lavet et lookalike audience, kan du vælge en størrelse fra 1% – 10%, hvor 1% er brugere som minder mest om dine tidligere kunder eller interesserede, og 10% er brugere som Facebook mener har en lidt mindre interesse. Til Gengæld er der flere personer i denne målgruppe.

Hvis du har et begrænset budget, så vil jeg anbefale dig at vælge et lookalike audience med 10%.

Afhængigt af datakilde kan du bruge lookalike audience til både bottom- og topfunnel annoncering.

Dine gemte målgrupper er også en god måde at tiltrække nye potentielle kunder fra dine topfunnel kampagner. Med dine gemte målgrupper, kan du lave målgrupper baseret på demografi, interesse, hændelser i livet, forbrugsvaner, indkomst og digital adfærd.

Hvis du har nok annoncebudget til at teste bottomfunnel kampagner til både en direkte målgruppe og en bred målgruppe, så kan du afprøve dette for at lade Facebooks algoritmer hjælpe dig i optimeringsarbejdet.

Brug de rigtige annoncer

Du bør ikke sende tilbud på dine produkter til brugere som hverken kender din virksomhed eller dine produkter / ydelse.

Hvis du fokuserer på kunderejsens forskellige faser sikrer du, at dine annoncekroner er godtr givet ud – og brugerne rent faktisk er interesserede i dine budskaber.

Der findes en lang række forskellige annoncetyper du kan bruge i din annoncestrategi herunder Facebook Lead Ads, Dynamiske Produktannoncer, Lynoplevelser, videoannoncer og meget mere.

Hvis du er en webshop med mange produkter, så er DPA (dynamic product ads) måske løsningen for dig. Du kan spare meget tid ved DPA fremfor at bygge annoncer til hvert enkelt produkt.

For at lave en kampagne med dynamiske produktannoncer skal du have et produktkatalog, hvor alle dine produkter er inkluderet. Når en potentiel kunde viser interesse for dine produkter.

Dynamisk produktannoncer giver dig med andre ord mulighed for at vise personaliserede annoncer til din målgruppe.

Annoncetyper

8. Hvilke annoncetyper findes der på Facebook?

I dette afsnit vil jeg fortælle dig om de annoncetyper, som du kan finde på Facebook. Annoncetyperne giver dig mulighed for at lave flotte og attraktive annonce som skiller sig ud fra mængden.

Når du forstår, hvilke annonceformater og muligheder du har, så kan du designe lækre annoncer på Facebook specifikt til din målgruppe og marketingmål – og dermed give brugerne den bedste oplevelse med dine annoncer.

Jeg vil give dig svar på følgende spørgsmål:

  • Hvilke grundlæggende annonceformater der findes på Facebook
  • Hvilke annoncetyper som du kan lave fra din Facebook side
  • Hvilke Facebook annoncer, som du kan lave fra Ads Manager
  • Hvordan du bruger hver af Facebooks annoncetyper til at nå dine mål med annonceringen

Facebook optimerer løbende deres annonceplatform – og der kommer løbende nye annonceformater til. Jeg kan desværre ikke fortælle, hvilke annonceformater som du bør bruge i din annoncering.

Mit bedste råd er, at du prøver dig frem for at finde ud af, hvilket format, der vil passe godt til din forretning. 

 

Grundlæggende annonceformater

Annonceformater er det grundlæggende layout af dine annoncer i Facebook. Et enkelt billede med tekst, en video, en interaktiv oplevelse i fuld skærm m.m. 

Der er syv grundlæggende annonceformater, men du kan med disse syv annonceformater designe en lang række annoncetyper rettet mod forskellige annoncemål. 

 

Billedeannoncer 

Billedannoncer er de mest grundlæggende annonceformater. De indeholder et enkelt billede og kan bruges i flere forskellige annoncetyper, placeringer og billedeformater. 

Billedannoncer er lette at lave og kan effektivt fremvise dit produkt eller din service, hvis du bruger fotos i høj kvalitet. Dette annonceformat er et godt allround valg til næsten alle faser i din kunderejse – uanset om du vil øge bevidstheden omkring dit brand eller sælge flere produkter. 

Selvom billedannoncer er et godt allround valg, kan det også være forbundet med begrænsninger, fordi du kun har et enkelt billede til at få budskabet frem med. Når du vil demonstrere, hvordan dit produkt fungerer eller vise flere produkter, er et enkelt billede format ofte ikke det bedste valg. 

Billedannoncer er nemme at lave. Det er derfor et annonceformat mange annoncører bruger, hvilket også kan være en ulempe fordi målgruppen bliver “mættet” af almindelige billedannoncer. Det stiller krav til dig som annoncør at differentiere dine billedeannoncer. 

Gode råd til at bruge billedannoncer:

  • Vær opmærksom på billedeformater, så dit produkt ikke bliver afskåret på billedet.
  • Gør dig umage for at få billeder af høj kvalitet – gerne billeder som skiller sig ud fra de andre billeder på Facebook.
  • Hold dit budskab fokuseret ved kun at bruge så meget tekst, som du har brug for.

Du kan få yderligere hjælp til dine billede annoncer fra Facebook. 

 

Videoannoncer

Videoannoncer bruger video til at markedsføre et produkt, en service eller et brand.

Videoannoncer er kendt for at performe rigtig godt – og selv mindre virksomheder kan lave enkle videoer til deres annoncering med en mobiltelefon. Det behøver ikke altid være velproduceret videoer til Facebook annoncer, så længe videoen er med god lyd og undertekster. 

Ulempen ved videoannoncer er at de er mere tidskrævende at lave sammenlignet med billedannoncer. Hvis du kun har et enkelt budskab, så kan et billede eller en karrusel annonce måske være en bedre løsning.

Fordi videoannoncering er mere ressourcekrævende end billede betyder det, at færre annoncører bruger video i deres facebook annoncering. Min erfaring er, at man kan opnå billige videovisninger – ofte ned til få øre pr. PlayThru. 

Der er altså både fordele og ulemper ved at bruge video i sine annoncer på Facebook. 

Gode råd til videoannoncer:

  • Sørg for dine budskaber er korte og præcise
  • Gør starten af din video spændende og attraktiv for brugerne
  • Sørg for dine videoer er optaget med god lyd
    Undertekst altid dine videoer

 

Diasshowannoncer

Du har mulighed for at lave et lille diasshow, som kan bestå af 3 til 30 billeder, der afspilles i et diasshow. Denne type annonce er en “fætter” til videoannoncer, fordi de bruger gange mindre data og er beregnet til at blive brugt på markeder, hvor internetforbindelsen er begrænset. 

Diasshowannoncer kan også være en begyndelse til dig, hvis du gerne vil lave annoncer som fanger brugernes opmærksomhed, men ikke har erfaring eller ressourcerne til at producere videoannoncer. Husk på at det er bevægelsen og lyden, som gør videoannoncerne effektive. 

Gode råd til at bruge diasshow annoncer:

  • Brug billeder og video i høj kvalitet
  • Indsæt evt. musik som du har rettighederne til
  • Test, test og test

 

Stories annoncer 

Stories annoncer er de annoncer, der dukker op imellem de historier, brugerne ser på Facebook, Instagram, Messenger eller Whatsapp. Du kan lave dine egne historier med videoer, billeder eller karruseller. 

Historier giver mere frihed end dine video- og billedannoncer, da du kan eksperimentere med videoeffekter, emojis og augmented reality for at gøre indtryk på brugerne. 

Stories formatet er rigtig godt til at vise dit brand frem med, men Stories bliver ikke vist i Facebook feed, så det er ofte et annonceformat annoncørerne ikke bruger alene. Medierne i Stories kræver en anden formatering end billede- og videoannoncer, så det kan være nødvendigt at lave unikt indhold til dine Stories kampagner for at få dem til at fungere. 

Gode råd til Stories annoncer:

  • Hold tempoet i dine historier hurtigt med hyppige skift mellem de forskellige billeder og videoer.
  • Brug værktøjer som bevægelse og augmented reality til at forbedre oplevelsen
  • Optimer dine billeder og videoer til brug på en fuld skærm

 

Karruselannoncer

Karruselannoncer gør det muligt for brugerne at se flere billeder eller videoer med hver deres overskrift, links og beskrivelse.

Karrusel formatet er godt til at indtroducere læserne til dine produkter, da hvert billede i karrusellen kan have sin egen unikke destinationsside, der er skræddersyet til det pågældende produkt. 

Gode råd til karruselannoncer

  • Lav flere unikke overskrifter, CTA’er og beskrivelser for hver del af din karrusel
  • Vis de billeder som performer bedst først
  • Link til flere landingssider for en mere personlig oplevelse 

 

Samlingsannoncer

Annonceformatet samling er en annonce som giver en helhedsoplevelse på mobile enheder, hvor læserne med et enkelt tryk f.eks. kan se din produktserie. Man kan sammenligne denne type annonce med en avanceret udgave af karruselannoncerne, fordi begge typer annoncer viser dine produkter til brugerne. 

Samlingsannoncer er effektive til større online butikker, men for virksomheder med begrænset produkter eller ydelser, så findes der andre og bedre muligheder. 

Gode råd til samlingsannoncer:

  • Lad Facebooks algoritmer bestemme, hvilke produkter fra dit katalog der skal inkluderes for hver bruger
  • Udfyld dit katalog med en række produkter, som Facebook kan vælge mellem
  • Vælg iøjnefaldende billeder for at få brugerne til at klikke på annoncen

Annoncetyper på Facebook

Annoncer på Facebook oprettes baseret på mål – altså, hvad du ønsker at opnå med at annoncere på Facebook. Et mål kan være at sælge mere online eller tiltrække nye kundeemner til din servicevirksomhed. 

Hvert af disse mål er designet til at nå det rette mål og kaldes annoncetyper. Du kan oprette annoncer to steder i Facebook enten på din Facebook -side eller i din annoncekonto.

Typisk vil du arbejde med dine annoncer under annoncekonto. Det giver dig et godt overblik over din indsats og det er hurtigere at arbejde med. Annoncekontoen giver dig mulighed for at gå mere i dybden med dine annoncer fremfor bare at “booste” dine annoncer tilfældigt. 

Det er vigtigt at du kender til de mange muligheder – det er nøglen til at få succes med dine Facebook annoncer. 

Den nemmeste måde at lave Facebook annoncer er direkte på din Facebook side. Du skal blot klikke på knappen “Promover”, og du vil starte processen med at annoncere på Facebook. Du har ikke mulighed for at oprette alle typer annoncer fra din Facebook side.

Annonceadministrator er et andet sted at designe dine Facebook annoncer. I annonceadministrator kan du oprette tilpassede målgrupper og kataloger. 

Som du kan fornemme tilbyder Facebook en bred vifte af muligheder indenfor annonceformater og annoncetyper.  Facebook tilbyder muligheder for enhver virksomheds behov.

For at få en komplet oversigt over alle Facebooks annoncetyper og specifikationer, kan du følge denne guide fra Facebook

Målgrupper i Facebook

9. Målgrupper i Facebook

Hvem er dine kunder – og hvordan finder du dem på Facebook? Facebook har mere end en milliard daglige aktive brugere, så det er helt afgørende, at du kun målretter din annoncering mod de personer, der er potentielle kunder.

Facebook tilbyder en lang række målsætningsværktøjer. Facebook giver også mulighed for at du kan målrette dine annoncer til de brugere, der sandsynligvis vil konvertere uanset om de har interageret med din virksomhed tidligere eller ej.

I dette afsnit vil jeg fortælle dig om Facebooks målgrupper, og de muligheder du har for at finde dine næste kunder på Facebook.

En målgruppe på Facebook består af de brugere, som du ønsker at målrette dine annoncer mod. Du kan oprette eller redigere i målgrupper under målgrupper i annonce manager. For at komme derind skal du gå til din annonce manager, klikke på ikonet med de ni punkter og derefter vælge målgrupper.

 

 

Du kan vælge den type målgruppe, du vil lave. Du har fire muligheder for at bygge dine egne målgrupper i Facebook. 

  • Gemte målgrupper: Målgrupper, der er bygget for at inkludere eller ekskludere personer på Facebook baseret på demografi, interesse eller adfærd.
  • Tilpassede målgrupper: Målgrupper, der er baseret på data fra offline kundelister eller online interaktioner med besøgende på din hjemmeside, app eller på din Facebookside.
  • Lignende målgrupper: Målgrupper for mennesker, der aldrig har interageret med din virksomhed, men som Facebook mener ligner en af dine aktive tilpassede målgrupper. 

 

Gemte målgrupper i Facebook

Under gemte målgrupper har du mulighed for at målrette brugere baseret på deres alder, placering, interesse, køn, interesse m.m.. I stedet for at annoncere for alle, kan du målrette din annoncering til brugere, hvor der er størst sandsynlighed for at de vil konvertere. 

Når du laver en gemt målgruppe, så kan du tilføje navn til målgruppen, ekskludere eller inkludere tilpassede målgrupper, målret geografisk placering, inkludere aldersgrupper, fokusere på køn, vælge brugere baseret på sprog, tilføje forbindelser f.eks. “personer, der synes godt om din Facebookside og bruge detaljeret målretning. 

Detaljeret målretning hjælper dig med at indsnævre din målgruppe yderligere ved at inkludere eller ekskludere brugere baseret på deres demografi, interesser og adfærd.

Ved at justere på disse faktorer kan du gøre din målgruppe endnu mere segmenteret.

Under detaljeret målretning kan du se demografi, interesser og adfærd. Alt sammen noget du kan inkludere eller ekskludere i din målgruppe. 

Der er rigtig mange muligheder. Forhåbentlig kan du bygge en målgruppe, som er interesseret i dit brand. 

 

Tilpassede målgrupper i Facebook

De tilpassede målgrupper i Facebook kan du lave baseret på den data du indsamler offline, på din hjemmeside eller via din Facebook side. 

I modsætning til de gemte målgrupper, hvor du finder målgrupper baseret på fælles træk, laves tilpassede målgrupper baseret på deres engagement med din virksomhed. Du kan bruge disse målgrupper til at målrette tidligere besøgende på din hjemmeside og personer, der har engageret sig i dit indhold.

Når du opretter en tilpasset målgruppe vil du blive bedt om at angive datakilden til din nye målgruppe.

For langt de fleste vil Facebook-kilder være lettere at bruge end de andre, fordi Facebook leverer al data, som du har brug for. På den måde behøver du ikke importere eller synkronisere data fra dit eget websted, din app eller dine kundelister. 

For eksempel kan du lave en målgruppe baseret på alle de brugere som har set en bestemt video eller set 50% af dine mest populære videoer.

Husk på at disse brugere har allerede vist interesse for dit brand. hvilket betyder, at de måske vil have større sandsynlighed for at konvertere til en kunde.

Tilpassede målgrupper er et vigtig værktøj til at bygge et annonce flow gennem hele kunderejsen. 

Hvis du er interesseret i at lave tilpassede målgrupper baseret på data fra din hjemmeside, skal du installere en Facebook pixel. 

 

Lookalike audience på Facebook

Facebook lookalike målgrupper er baseret på kundeinteraktion, pixeldata eller dine eksisterende tilpassede målgrupper. 

I modsætning til brugerdefinerede målgrupper, der er målrettet mod personer, der allerede har interageret med dit brand, er lookalike målgrupper, der ligner dine eksisterende brugere. 

Denne type målgruppe fungerer således:

  • Du opretter en brugerdefineret målgruppe baseret på de brugere, der har interageret med dit brand
  • Du opretter en lookalike målgruppe ved at fortælle Facebook, at Facebook skal finde nye brugere som minder om de brugere i en anden af dine eksisterende tilpassede målgrupper. 
  • Du fortæller Facebook, hvor meget brugerne din nye lookalike målgruppe skal minde om de brugere du har i din tilpasset målgruppe.
  • Byg herefter en ny annoncegruppe og inkluder din nye målgruppe for at tilføje nye brugere øverst i din salgstragt.

Lookalike målgrupper fungerer rigtig godt, fordi de lader dig nå ud til nye brugere, som minder om personer som tidligere har interageret med dit brand.

Lookalike målgrupper er en af de bedste målretning muligheder, du har på Facebook, fordi de kan udvide dine kampagners rækkevidde til nye mennesker, der sandsynligvis vil være interesseret i dit brand. 

Hvis du allerede har en dedikeret kundedatabase af brugere, der er vilde med dit brand vil det give god mening, at annoncerer mod nye brugere, der deler fællestræk med eksisterende. 

I dette afsnit har du fået et overblik over mulighederne med målgrupper i Facebook. Jo mere du lærer om målgrupperne, desto mere effektive bliver dine Facebook kampagner. 

De afsluttende bemærkninger

10. Afsluttende bemærkninger

Nu er du ved at nå til ende på denne guide til Facebook annoncering. Nu ved du forhåbentligt at Facebook-annoncering kan være en fantastisk markedsføringskanal for den rigtige virksomhed.

Facebook-annoncering kan være en fantastisk markedsføringskanal for den rigtige virksomhed.
De vigtigste punkter at huske er: Målret specifikke interesser, brug iøjnefaldende billeder, giv brugerne en konvertering med lav friktion, og spor alt.

Hvis du er villig til at bruge lidt tid og kræfter på at lære, hvordan det fungerer, kan Facebook-annoncer være lige det, din virksomhed har brug for for at vokse.

Det er ikke så simpelt som andre kanaler, men hvis det er gjort godt, kan det have en utrolig stor indvirkning på din bundlinje.
Du skal dog sikre dig, at du forstår, hvordan det fungerer, før du kaster dig ud i det med det samme!

Det betyder, at du skal læse op på bedste praksis og afprøve forskellige tilgange, indtil du finder en, der fungerer for dit publikum.

Når du først er kommet i gang med Facebook-annoncer, kan de dog hjælpe med at drive trafik direkte til dit websted eller endda øge salget af produkter, der allerede er opført der, ved at målrette folk, der er mere tilbøjelige end gennemsnittet til at købe dem!

Og når nogen først har købt fra dig én gang, er de også meget mere tilbøjelige til at vende tilbage igen i fremtiden, hvilket er grunden til, at det er så vigtigt at spore konverteringer, når du kører disse typer kampagner.

Hvis alt går godt, vil dette føre direkte tilbage til øget indtjening for din virksomhed, hvilket gør alt det hårde arbejde værd at gøre!

Der er ingen tvivl om det – hvis det gøres rigtigt kan Facebook-annoncer virkelig have en enorm indflydelse på enhver virksomheds succes online, så gå ikke glip af denne mulighed ved at være selvtilfreds med dens potentielle magt på lang sigt!

Relaterede artikler

Læs også disse artikler om online markedsføring

14.okt - SEO

SEO Guide: Den ultimative guide

I praksis består arbejdet i at opnå en høj position i søgeresultaterne på Google eller de andre søgemaskiner. I arbejdet…

Læs mere
15.okt - Digital strategi

Funnel marketing

Der er mange måder at arbejde med funnel marketing på. Formålet med denne artikel er at give dig gode råd…

Læs mere
1.okt - SEO

Guide til lokal SEO: Få flere kunder med SEO

Vil du tiltrække flere kunder fra dit lokalområde med søgemaskineoptimering uden at bruge penge på annoncering? Her får du en…

Læs mere